KIEDY KAWA POMAGA? A KIEDY SZKODZI?

1. Zastrzyk kofeinowej energii zaczynamy odczuwać już kwadrans po wypiciu kawy. Efekt ten może utrzymywać się nawet przez 6 godzin.

2. Kofeina blokuje niektóre sygnały chemiczne w mózgu, dzięki czemu przestajemy odczuwać zmęczenie.

3. Kawa usprawnia działanie umysłu – poprawia nie tylko czas reakcji, ale również pamięć, czyli zapamiętywanie nowych faktów i kojarzenie już przyswojonych.

4. Twój organizm traktowany kawą stopniowo buduje odporność na kofeinę. Oto dlaczego z czasem zaczynamy sięgać po coraz mocniejszą „siekierę”. Naukowcy podejrzewają, że to efekt, jaki można zaobserwować u osób uzależnionych u narkotyków, kiedy mózg uczy się odpierać ataki chemicznych substancji (w tym przypadku ataki ze strony kofeiny).

5. Wbrew powszechnemu przekonaniu, mocna kawa nie pomoże ci wytrzeźwieć. To mit.

6. Pacjentom, którzy budzą się po narkozie z bólem głowy, niektórzy lekarze zalecają wypicie małej filiżanki kawy. Ponoć to pomaga.

7. Lekarze nie zalecają kobietom w ciąży nadużywania kawy, ponieważ w ten sposób ryzykują one urodzenie dziecka hipotroficznego, czyli o niskiej masie urodzeniowej.

Badania przeprowadzone przez skandynawskich lekarzy dowiodły, iż spożywanie w ciąży więcej niż 200 mg kofeiny dziennie podnosi o 62 proc. ryzyko wystąpienia u noworodka problemów z osiągnięciem odpowiedniej masy

8. Więcej niż cztery filiżanki kawy dziennie statystycznie skracają życie kawosza. Zwłaszcza młodego. Dlatego warto trzymać dzieci z dala od napojów kofeinowych.

Badania przeprowadzone przez amerykańskich naukowców na grupie osób w wieku od 20 do 87 lat wykazały, że regularne picie więcej niż 28 filiżanek kawy tygodniowo podnosi ryzyko śmierci o ponad połowę. Zależności tej nie stwierdzono u osób powyżej 55. roku życia.