Dieta wysokotłuszczowa to dieta, której podstawą jest wysoki udział tłuszczów w codziennym jadłospisie. Drugim w kolejności składnikiem niezbędnym w diecie optymalnej jest białko, natomiast węglowodany stanowią najmniejszy odsetek w dziennej racji pokarmowej. Jakie są najważniejsze zalecenia diety wysokotłuszczowej?

Zgodnie z zasadami tego sposobu żywienia, aby doszło do redukcji masy ciała, należy zachować odpowiednie proporcje pomiędzy poszczególnymi składnikami odżywczymi. Zaleca się, aby na 1 kg należnej masy ciała przypadał 1 g białka, 3 g tłuszczu i 0,8 g węglowodanów. Spośród tłuszczów i produktów bogatych w tłuszcze powinno się wybierać te pochodzenia zwierzęcego, gdyż zgodnie z opinią twórcy diety, są one korzystniejsze dla organizmu niż tłuszcze roślinne.

przepisów diety tłuszczowej konieczne jest wyeliminowanie lub znaczne ograniczenie produktów zbożowych, warzyw wysokoskrobiowych oraz owoców. Bezwzględnie należy wykluczyć też cukier i żywność z jego dodatkiem. Zalecane jest zmniejszenie spożycia soli, stopniowe jej ograniczanie, aż do zupełnego zrezygnowania z dosalania lub zredukowania ilości soli do minimum.

Przykładem diety wysokotłuszczowej jest dieta Kwaśniewskiego.

Dieta wysokotłuszczowa ma liczne grono zwolenników, którzy zachwalają ten model żywienia i wyliczają jej plusy. Do niewątpliwych zalet diety Kwaśniewskiego zaliczyć można:

  • szybkie chudnięcie (nawet 5 kg na miesiąc) przy braku konieczności rezygnacji z produktów wysokotłuszczowych, takich jak: tłuste mięso, wędliny czy nabiał,
  • wyrabianie nawyku regularnego spożywania posiłków,
  • prostotę i łatwość stosowania, nie trzeba bowiem skrupulatnie liczyć dostarczanych z pożywieniem kalorii,
  • zapewnianie sytości, a tym samym zapobieganie przed napadami głodu pomiędzy wyznaczonymi posiłkami,
  • ochronę przed cukrzycą i korzystny wpływ na glikemię, z uwagi na niski udział węglowodanów w diecie.