Co roku coraz więcej badań naukowych udowadnia zbawienny wpływ aktywności fizycznej na zdrowie. Ruch zapobiega wielu chorobom, pomaga utrzymać wysoką jakość życia w trakcie leczenia chorób przewlekłych, jednocześnie jest pozbawiony efektów ubocznych. Niektórzy eksperci twierdzą nawet, że gdyby zamknąć ruch w opakowania, byłby najczęściej przepisywanym lekiem na świecie.

Jest nieskończenie wiele form ruchu, biorąc jednak pod uwagę wielowiekowe doświadczenie człowieka, najprostszą i najlepiej zrozumiałą dla wszystkich formą ruchu jest chodzenie.

Aby jednak marsz mógł odznaczać się właściwą efektywnością, musi być spełnione kilka istotnych zasad:

  • obuwie do spacerów powinno dobrze obejmować stopę, mieć elastyczną podeszwę i płaskie obcasy
  • marsz powinno się rozpoczynać i kończyć ćwiczeniami oddechowymi i rozluźniającymi
  • spacerować należy codziennie, w czasie nie krótszym jak 30 minut
  • w czasie marszu tułów powinien być wyprostowany, mięśnie barków i tułowia rozluźnione. Wdech wykonuje się nosem, wydech ustami, starając się by wydech był dłuższy od wdechu
  • należy maszerować w sposób swobodny i rozluźniony, bez nadmiernego wydłużania kroków
  • tempo marszu musi być żwawe, bez zbędnych przystanków
  • marsz powinien być wykonany ok. 2 godzin po jedzeniu, a kolejny posiłek powinien przypadać ok. 45-60 min po wysiłku.

Marsz to także niezwykle efektywna forma ruchu dla osób z nadwagą. Wydatek kaloryczny w przeliczeniu na minutę mimo, iż nie jest wysoki, to jednak ze względu na długi czas trwania wysiłku (kilkadziesiąt minut) organizm spala znacznie więcej kalorii niż podczas krótszych, bardziej intensywnych ćwiczeń.