Stres towarzyszy nam każdego dnia bez względu na wiek, poglądy, płeć, zainteresowania czy wykonywaną pracę. Zdarzają się sytuację, iż nie jesteśmy w stanie nad nim zapanować i kontrolować go. Wśród charakterystycznych objawów stresu wymieniamy m.in. spocone dłonie, uczucie zimna, uderzenia gorąca, gęsią skórkę, potliwość, kołatanie serca, swędzenie skóry oraz przyspieszony oddech.

Objawy i przebieg

Życie w przewlekłym stresie wywołuje różnego rodzaju nietolerancje pokarmowe, problemy z serce, układem odpornościowym, alergie a także choroby o podłożu autoimmunologicznym.
Silny stres nie musi być związany tylko i wyłącznie z wykonywaną pracą, zajęciami szkolnymi ale także z utratą bliskiej osoby, pracy, rozwodem, samotnością czy lękiem o dzieci i rodzinę

Stres jest nieodzownym elementem naszej egzystencji. Każda stresująca sytuacja wzmaga funkcjonowanie różnych układów naszego organizmu. Krótkotrwały stres nie stanowi dużego zagrożenia, sytuacja ma się inaczej w przypadku przewlekłego stresu.

Doprowadza to do zaburzeń w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego (osłabia jego funkcjonowanie), chorób serca, nadciśnienia tętniczego, miażdżycy, zaburzeń hormonalnych, nieprawidłowej pracy neuroprzekaźników w mózgu, wzrost poziomu glukozy we krwi, zmniejszenie wchłaniania witamin (witaminy A, K, D, Mg) oraz składników mineralnych (minerały potasu, sodu, fosforu, wapnia) z jelit.

Każda z tych zmian w znaczący sposób osłabia nasz organizm co czyni go bardzo podatnym na rożnego rodzaju choroby. Powszechnie występującymi są:

 

  • Różnego rodzaju dolegliwości bólowe (bóle głowy, stawów, mięśni)
  • Problemy ze skórą (swędzenie, czerwone zmiany na skórze, wysypka)
  • Choroby serca (zaburzenia pracy serca, palpitacje, kołatanie)
  • Zaburzenia hormonalne
  • Problemy z trawieniem oraz wydalaniem
  • Problemy z pamięcią, koncentracją oraz zapamiętywaniem
  • Tiki nerwowe
  • Nadmierne pocenie się i wiele innych

Kluczową role odgrywa nauczenie się radzenia sobie ze stresem oraz kontrola jego natężenia. Jest to kwestia indywidualna dla każdego pacjenta.

Bardzo ważną rolę odgrywa wyćwiczenie sposobu radzenia sobie z przewlekłym stresem. Trzeba być w tej kwestii bardzo wytrwałym, skrupulatnym oraz systematycznym.

Należy pamiętać m.in.:

  • O zdrowym odżywianiu się
  • Regularnym odpoczynku
  • Relaksie
  • Znalezieniu czasu dla siebie
  • Odpowiedniej ilości snu
  • Psychoterapia oraz wiele innych