Zdarza się, że wolimy unikać trudnych tematów, gdyż wiążą się z dużym poziomem stresu. Co powstrzymuje nas przed trudną rozmową? Strach, że zranimy innych, strach, że my zostaniemy zranieni, lęk przed utratą osoby, którą kochamy. Boimy się, że skutki rozmowy będą dla nas przykre.

Zamiast rozwiązać problem, korzystamy z różnych strategii: możemy mu zaprzeczać, starać się go zracjonalizować lub unikać go. Jednak problemu nie można po prostu obejść, zwłaszcza wtedy, gdy dotyczy naszego związku. Trudnych rozmów nie należy unikać, lecz dobrze się do nich przygotować.

Jak się przygotować, gdy czeka nas trudna rozmowa?

Jeśli nauczymy się rozmawiać o trudnych kwestiach, wpłynie to także na poprawę naszego poczucia własnej wartości oraz na poczucie, że mamy kontrolę nad własnym życiem. Do dyskusji można się przygotować na przykład wykonując ćwiczenie z pisaniem listów:

  1. Przygotuj list, w którym opiszesz swoje przemyślenia

Napisz list do osoby, z którą chcesz poruszyć trudny temat. To pozwoli Ci przelać na papier doświadczenia, uczucia, Twoją perspektywę. Pisząc go, bądź szczery – jeśli jesteś zawiedziony, zły, napisz o tym wprost. Upewnij się, że nic nie zostanie pominięte. Gdy skończysz, odłóż go na kilka godzin lub nawet kilka dni. Następnie przeczytaj go ponownie i upewnij się, że Twoje doświadczenia i emocje są ujęte dokładnie oraz wyczerpująco. Przeczytaj list sobie na głos.

  1. Postaw się na miejscu drugiej osoby

Teraz, gdy już napisałeś list, postaw się na miejscu osoby, która go otrzyma. Jak on lub ona zareaguje na list? Przygotuj odpowiedź tak, jakbyś Ty był osobą, która otrzymała ten list. Ta część ćwiczenia jest bardzo ważna, ponieważ sprawi, że spojrzysz na sporną kwestię z innej strony oraz zastanowisz się, jak druga osoba może zinterpretować taką samą sytuację. Ponadto pomoże rozważyć Twoją odpowiedzialność i Twój własny wkład w sytuację, z którą masz do czynienia.

  1. Dokonaj ponownej oceny sytuacji

Gdy postawiłeś się na miejscu drugiej osoby, to jeszcze raz zanotuj swoje uczucia oraz przemyślenia. Po tych trzech krokach będziesz bardziej świadomy własnych doświadczeń i emocji, a także ogólnej sytuacji. Zobaczysz, że miejsce, w którym się znajdujesz to wynik różnych działań, emocji oraz myśli. To z kolei pomoże Ci rozważyć i zaproponować zmiany, jakie można wprowadzić, aby nastąpiła poprawa sytuacji.

Podobnym sposobem, aby przygotować się do trudnej rozmowy, jest wykonanie tych 4 kroków:

  1. Zanotuj swoje przemyślenia – zastanów się, jakie emocje Ci towarzyszą, jaki cel chcesz osiągnąć.
  2. Weź kilka głębokich oddechów – aby się uspokoić, aby opadło napięcie i rozluźniły się mięśnie.
  3. Spróbuj postawić się na miejscu drugiej osoby – warto spojrzeć na problem także z innej perspektywy, pamiętaj, że empatia i akceptacja pomogą drugiej osobie, poczuje się mniej onieśmielona.
  4. Podejdź do rozmowy z pozytywnym nastawieniem –  dzięki czemu Twój rozmówca będzie bardziej otwarty na to, co masz do powiedzenia.

Trudne rozmowy wiążą się z dużym poziomem stresu. Zdarza się, że parom ciężko znieść taką konfrontację, dlatego warto zwrócić się po pomoc w rozwiązaniu konfliktu do psychologa systemowego. 

Autor: www.sensity.pl,

Tekst opracowała Agata Baca

*na podstawie artykułów: Lauren Suval, 5 Ways to Prepare for a Difficult Conversation, psychcentral.com,  Aldo Civico, How to Have Difficult Conversations, psychologytoday.com