Siła perswazji pozwoli Ci szybciej niż cokolwiek innego osiągnąć to, czego chcesz. Może ona oznaczać różnicę pomiędzy sukcesem a porażką. Może zagwarantować Ci rozwój i umożliwić użycie innych umiejętności na najwyższym poziomie. Dzięki sile perswazji zyskasz wsparcie innych.

Masz dwa wyjścia

Zawsze są dwa wyjścia – albo namówisz innych żeby Ci pomogli albo dasz innym się namówić do pomocy. Albo w jedną albo w drugą stronę. Większość osób nie jest świadoma, że każda interakcja międzyludzka zawiera w sobie szereg skomplikowanych procesów wywierania wpływu na innych i podlegania ich wpływowi. Będąc nieświadomym, często znajdują się w pozycji tych, którzy pomagają innym pod ich wpływem, niż tych, którzy ten wpływ wywierają.

Klucz do perswazji

Kluczem do perswazji jest motywacja. Każde działanie człowieka jest czymś zmotywowane. Twoim zadaniem jest dowiedzieć się, co motywuje innych ludzi a następnie dostarczyć im ten czynnik motywacyjny.

Ludzi motywują dwa czynniki – chęć posiadania i strach przed stratą. Chęć posiadania motywuje te osoby, które chcą od życia więcej tych rzeczy, które cenią. Chcą więcej pieniędzy, sukcesów, zdrowia, chcą być bardziej wpływowi, cieszyć się większym szacunkiem, być kochanym, czy bardziej szczęśliwym.

Potrzeby ludzkie ogranicza jedynie wyobraźnia każdego człowieka z osobna. Nieważne jak wiele ma dana osoba, jej potrzeby ciągle rosną. Jeżeli jesteś w stanie pokazać osobie, w jaki sposób ma ona osiągnąć więcej z rzeczy, których pragnie, poprzez pomoc Tobie w osiągnięciu Twoich celów, jesteś w stanie zmotywować ją, aby działała w Twoim interesie.

Intuicja prezydenta

Prezydent Eisenhower powiedział kiedyś: „Perswazja to sztuka skłonienia ludzi do tego, co chcesz żeby dla Ciebie zrobili i jednocześnie żeby to polubili”. Musisz zawsze pomyśleć o tym, w jaki sposób sprawić żeby osoby, które mają coś dla Ciebie zrobić, chciały pomóc Ci w osiągnięciu Twoich celów.

Strach przed stratą

Ludzi motywuje także strach przed stratą. Ten strach we wszystkich swoich formach i odmianach jest często silniejszy niż chęć posiadania. Ludzie boją się strat finansowych, utraty zdrowia, złości i niechęci ze strony innych, utraty miłości z czyjejś strony oraz utraty czegoś, na co ciężko pracowali. Boją się zmiany, ryzyka i niepewności, ponieważ mogą one zagrozić im potencjalną stratą czegoś dla nich cennego.

Używaj podwójnej motywacji

W momencie, w którym możesz udowodnić drugiej osobie, że pomagając Ci w osiągnięciu czegoś nie naraża się na stratę czegoś dla niej cennego, możesz wpłynąć na nią tak, aby podjęła dla Ciebie konkretne działanie. Najbardziej atrakcyjna wydaje się oferta zyskania czegoś poprzez jednoczesne uniknięcie straty czegoś innego.

Ćwiczenie praktyczne

Oto dwie rzeczy, które możesz zrobić, aby od razu wprowadzić swoje pomysły w czyn.

Po pierwsze, zanim przekonasz kogoś do czegoś, poświęć chwilę czasu na zastanowienie i odpowiedz na pytanie, czego dana osoba naprawdę chce. Następnie zmotywuj ją do działania poprzez zademonstrowanie, w jaki sposób Ty jesteś w stanie pomóc jej to osiągnąć.

Pamiętaj, ludzi motywują ich powody, a nie Twoje.

Pozdrawiam,

Brian Tracy